Taxi vs. Uber: Jak bychom měli Uber regulovat?

25. 09. 2017 8:05:44
Uber oproti stávajícímu modelu taxislužby nabízí zejména (1) nižší ceny a vyšší přebytek spotřebitele, (2) vyšší efektivnost, (3) vyšší bezpečnost řidičů a zákazníků, (4) větší příležitost pro nedoslýchavé řidiče a zákazníky,...

Uber oproti stávajícímu modelu taxislužby nabízí zejména (1) nižší ceny a vyšší přebytek spotřebitele, (2) vyšší efektivnost, (3) vyšší bezpečnost řidičů a zákazníků, (4) větší příležitost pro nedoslýchavé řidiče a zákazníky, (5) větší obsluhu tradičně opomenutých čtvrtí a (6) snižuje počet podnapilých řidičů na silnicích, čímž snižuje počet nehod.

Před půlrokem vydalo Centrum ekonomických a tržních analýz studii, na jejímž vzniku se podíleli také analytici Liberálního institutu. Studie doporučuje tato opatření, jak regulovat Uber i klasické taxíky:

  • zrušit zkoušku z místopisu, která v době GPS navigace postrádá smysl
  • zrovnoprávnit aplikace zaznamenávající polohu pomocí GPS (a podobných technologií) s taxametrem
  • definovat legislativní požadavky na smluvní přepravu osob tak, aby transparentní online platformy s jasně nastavenými pravidly ochrany spotřebitele a prvky následné kontroly mohly fungovat v rámci platného a účinného legislativního rámce
  • nepřenášet odpovědnost za efektivně poskytovanou a jednoduše kontrolovatelnou ekonomickou aktivitu na platformy (zprostředkovatele), ale jasně definovat povinnosti jednotlivých zúčastněných, které budou přitom respektovat uznanou definici sdílené ekonomiky a její nesporné benefity
  • umožnit službě UberPop splnit požadavky kladené na smluvní přepravu bez nutnosti zvyšovat transakční náklady (aplikace Uber jakožto náhrada písemné či elektronické smlouvy)
  • zahájit jednání o deregulaci požadavků kladených na takové formáty silniční dopravy, u kterých lze jako substitut tradičních kontrolních mechanismů použít přesné, předvídatelné a zpětně kontrolovatelné digitální platformy

Studie vyjmenovává některé výhody Uberu nad klasickými taxi. Pokusím se je zde ve stručnosti představit.

Studie Halla, Kendrickové a Noska (2015) se zaměřila na Silvestra 2014, kdy na chvíli přestal fungovat vyrovnávací cenový mechanismus Uberu "surge pricing", což nám umožňuje unikátní pohled do jeho fungování.


Grafy přehledně ukazují, že jakmile nefunguje cenový mechanismus, převyšuje poptávka nad nabídkou, takže se zvýší počet poptávaných jízd; řidiči nejsou motivovaní jezdit, takže se zvýší doba dojezdu; a oboje dohromady způsobuje, že spousta zákazníků se svojí jízdy nedočká. Jak všichni dobře známe z klasických taxi, pokud si je objednáme v nějaký vytížený čas.

Tým ekonomů kolem věhlasného Stevena Levitta, autora knih Freakonomics, laureáta ceny Johna Batese Clarka a člena amerického Národního úřadu ekonomického výzkumu, publikoval 30. srpna 2016 studii, ve které zpracoval data z více než 50 miliónů uskutečněných a neuskutečněných jízd ze čtyř měst Spojených států. (Cohen a další 2016) Vypočítali, že spotřebitelův přebytek je 1,60 USD za každý zaplacený dolar a že spotřebitelův přebytek je tak velký, že několikanásobně převyšuje příjmy řidičů Uberu i Uberu jako takového, i po připočtení odhadované ztráty stávajících taxislužeb, je celkový spotřebitelův přebytek stále zhruba dvojnásobný.

Li, Hong a Zhang (2016) zase změřili, že vstup Uberu na lokální trh znamená velmi významné snížení přetíženosti silnic, zlepšuje jejich průjezdnost a také významné snížení emisí CO2.

Michael Jennings z londýnského Institute of Economic Affairs identifikuje tři hlavní problémy, jimž čelí cizinci, kteří si přivolávají taxislužbu:

  • Cesta. Řidič vás veze delší trasou, aby si navýšil výnos z jízdy, nebo vás veze na jiné místo, než o které jste požádali – např. kvůli vyšší odměně, kterou má domluvenu s tímto hotelem nebo podnikem. V nejhorším případě vás zaveze na vzdálené místo a požaduje vysoký obnos peněz, aby vás zavezl, kam chcete.
  • Sazba. Řidič nespustí taxametr, nebo používá „turbo“ apod., aby si navýšil výnos z jízdy.
  • Platba. Řidič vám dá falešné peníze, popř. tvrdí, že mu zákazník dal jinou bankovku, než kterou mu dal ve skutečnosti, nebo tvrdí, že nemá zpátky.

Málo se ví, že Uber poskytuje zaměstnání i lidem, kteří normální taxík řídit nemohou. Jde o neslyšící, popř. špatně slyšící řidiče. S jednou takovou řidičkou jsem už jel. Podle článků v médiích jezdí s Uberem v Praze téměř třicet takových řidičů (stav před rokem). To samé v bledě modré samozřejmě platí pro neslyšící zákazníky, kteří si nemohou zavolat na dispečink a jsou tak odkázáni na cenu z ulice, která většinou bývá maximálních 28 Kč/km.


Jak ukazují data, jež má k dispozici FiveThirtyEight Nata Silvera, Uber také mnohem více obsluhuje "nelukrativní" části měst, kam se tradičním taxíkům nechce jezdit.

Na panelu dat ze 150 amerických měst a okresů studovali Dillsová a Mulholland, jak ovlivní vstup Uberu na trh míru nehodovosti a zločinu. Podle jejich studie je vstup Uberu na trh spojen s šestiprocentním poklesem smrtelných nehod na silnici, u nočních smrtelných nehod jde dokonce o 18% pokles. Počet zatčení pro řízení v opilosti klesl v průměru o 12–18 procent. (Dills a Mulholland 2016)

Čísla se mohou zdát překvapivě velká. Je třeba si uvědomit, že právě skupiny lidí nejvíce náchylné na řízení v opilosti a k nehodám plynoucím jednak z řízení pod vlivem alkoholu a plynoucím jednak z nezkušenosti, tj. mladí lidé s dostatečnými financemi, jsou též skupiny lidí, které si nové technologie jako Uber osvojí nejrychleji.

Příkladů, kdy deregulace, popř. neregulace prospěla, můžeme najít mnoho, a to po celém světě. Deregulace letecké dopravy (Thompson 2013) a logistiky (Button a Christensen 2014) v USA, vedená jedním z nejlevicovějších senátorů Tedem Kennedym, přinesla hospodářský rozmach a vytvořila podhoubí pro spousty služeb, které dnes považujeme za samozřejmé, jako je např. Amazon.

Deregulace letecké dopravy v Evropské unii a jejím sousedství má ještě větší úspěchy než deregulace letecké dopravy v USA a letenky po EU a okolí jsou – v souladu s ekonomickou teorií – levnější než letenky v USA. (Summers 2015)

Správně se zachovala floridská Sarasota nebo v letošním roce Texas, když umožnil Uberu operovat v celém státě navzdory hloupým politikům v hlavním městě Austinu.

Zajímavostí je, že deregulaci taxíků požaduje i Evropská komise:

"Komise dává členským státům politická doporučení a vyzývá je, aby zhodnotily – a tam, kde je to vhodné – zmírnily restrikce včetně požadavků na licencování. Komise podpoří země EU v implementování tohoto právního a politického doporučení a povede pravidelný dialog jak s členskými státy, tak s Evropským parlamentem a Radou."

Celou studii si můžete přečíst zde »

Autor: Martin Pánek | pondělí 25.9.2017 8:05 | karma článku: 17.42 | přečteno: 669x

Další články blogera

Martin Pánek

Když je legalizace horší než současný stav – předběžné dojmy z návrhu legalizace marihuany

Česká pirátská strana představila návrh legalizace marihuany. Vedle reformy copyrightu jde o jedno z hlavních témat strany od jejího vzniku v roce 2009.

16.9.2022 v 8:42 | Karma článku: 15.57 | Přečteno: 793 | Diskuse

Martin Pánek

Elon Musk nerozumí svobodě slova ani moderování obsahu na sociálních sítích

Nejbohatší člověk světa Elon Musk se rozhodl koupit sociální síť Twitter, údajně proto, že nerespektuje svobodu slova.

23.5.2022 v 13:24 | Karma článku: 10.30 | Přečteno: 512 | Diskuse

Martin Pánek

Dnes je den daňové svobody 2021

Dnes slavíme Den daňové svobody 2021.Daňová nesvoboda skončila letos 25. června, což je 48 procent roku. Liberální institut vypočítává tento den od roku 2000.

25.6.2021 v 7:12 | Karma článku: 10.33 | Přečteno: 320 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jaroslav Pomp

TV politické debaty: Když se člověk hádá s blbcem

„Jestliže se člověk hádá s blbcem víc, jak půl minuty, hádají se už dva blbci,“ to řekl moudrý Jan Werich. Televizní politické debaty však mají být o tom, že blbec má být usvědčen z blbosti chytrými protiargumenty, ne úprkem.

19.3.2024 v 9:06 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Jan Bartoň

Macron: Preferuji strategickou nejednoznačnost

Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes hovoří zcela odlišně než po začátku ruské agrese proti Ukrajině. Nejprve se snažil s Ruskem komunikovat, nyní je včele politiků, kteří by chtěli poslat vojáky na Ukrajinu.

19.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 | Diskuse

Jiří Čumpelík

Má to na svědomí Andrej Babiš

Víme o něm io jeho rodině téměř všechno. Pokud pro něho ve volbách lidé hlasují, vědí proč. Dá se říci, že jako předseda vlády byl úspěšný.

19.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 11.42 | Přečteno: 118 | Diskuse

Jan Ziegler

V Rusku se nekonaly volby, ale vyhlášení vůdce zločineckého gangu

Ne, opravdu nelze v Rusku mluvit o svobodných volbách a nejen těch prezidentských. Zástupci skutečné opozice jsou zavíráni do vězení nebo rovnou vražděni. Západ nesmí uznat násilnického mafiána Putina za ruského prezidenta.

18.3.2024 v 12:30 | Karma článku: 21.71 | Přečteno: 327 | Diskuse

Ondřej Šebesta

Sedm stupňů do Sokola

Jak slepá musela starostka být, když její asistentka, které každý měsíc strhávali část platu na její dluhy, přicházela s luxusními kabelkami, nákladnými šperky aměla prostředky na drahé zahraniční zájezdy.

18.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 23.69 | Přečteno: 462 | Diskuse
Počet článků 114 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2157

Ředitel Liberálního institutu, dříve poradce v Evropském parlamentu.

http://libinst.cz

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...